zondag 22 januari 2012

bijen pakjes - How to

Bij blogspot kun je een grafiekje bekijken. Een grafiekje met wat statistieken over onder anderen welke berichten het meest worden gelezen. Zo zie ik bijvoorbeeld dat een berichtje van vorig jaar  (druk druk druk) populair is. Ik ben ook al een aantal keren over de mail benaderd over de bijenpakjes die ik toen heb gemaakt. Dus vind ik het leuk om hier even een mini 'How-to'" van te delen met u. Ik heb de pakjes zelf gemaakt en heb geen foto's van het proces gemaakt. Waarschijnlijk omdat ik er niet zeker van was dat het zou lukken.... Maar ze zijn niet moeilijk om te maken. Ik heb er toen twee op een avond gemaakt.


Ik ben begonnen met een patroon te tekenen voor een hemdje die wat gerend was in de maten van mijn kinderen. Wel ervoor zorgen dat de hals opening wijd genoeg is om erin te kunnen komen! Het patroon heb ik per pakje tweemaal uit gele fleece geknipt. Dus twee keer voorpand en twee keer achterpand. Je kunt ervoor kiezen om nu alvast de zwarte strepen erop te naaien (van zwarte fleece)  of ermee te wachten tot de zij naden zijn gestikt. Voordeel van het eerst doen is dat het wat makkelijker naait onder de machine, nadeel is dat je veel beter op moet letten dat de strepen goed 'doorlopen'.  Onder aan het 'hemdje heb ik een tunnel gemaakt en daar wat 'baby' elastiek in gestopt. Deze voel je namelijk veel minder zitten.
Tussen de beide lagen fleece heb ik ongeveer halverwege polyfill / zeer dikke vlieseline  gelegd en deze samen met de zijnaden vast gestikt. Dit zorgt voor het 'dikke'. De armsgaten naar binnen vouwen en vast stikken.

De neklijn heb ik afgewerkt met het randje van het zwarte fleece plaid die ik hiervoor gebruikte. Ik geloof dat die van IKEA kwam. Ik vond het goedkoper om een fleece plaid te kopen dan fleece per meter bij de stoffen zaak! Voor de angel heb ik ongeveer een halve cirkel uit een restje fleece geknipt en opgerold als een fritezak en vastgenaaid. Met vulling gevuld en met de hand op de billen van de bij vastgenaaid. En voila!
Nu nog een zwarte colltrui of T-shirt en zwarte maillot eronder aan. Vleugeltjes en voelsprietjes aan en vliegen met die bijtjes!!

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben! Mochten jullie Carnaval vierders zijn en mochten jullie deze pakjes maken, dan zou ik het erg leuk vinden om daar een foto van te zien. Pleeeeeeeeeeeeeeaaseeee!

1 reacties:

prentje zei

Ach, wat ontzettend lief. Ik word helemaal blij van die foto.